Mindkét vasúti beruházás egy időben történt és mindkettő az adott kormány szimbolikus fejlesztése lett. Azért van egy-két különbség a lengyel és magyar közlekedésfejlesztés között.
Az, hogy mit tesz ki egy adott kormány a kirakatba sokat elárul teljesítményéről, gondolkodásáról. Az Orbán-kormány szimbolikus vasútfejlesztési projektje a Felcsúti Kisvasút. Átadóján több fontos ember volt, mint amikor átadták mondjuk a Lágymányosi hidat. Mindeközben a lengyel kabinet nagyszabású gyorsvasút fejlesztésbe kezdett és a Pendolino szerelvényekkel Közép-Európa leggyorsabb vasúti sebességét biztosítja.
Mielőtt mélyebben elmerülnénk a Pendolino és a Felcsúti Kisvasút összehasonlításában, szögezzük le: Lengyelországnak is egy jobboldali kormánya van/volt. De ott a jobboldaliság nem csak abban merül ki, hogy pálinkagőzösen tudunk szép népdalokat énekelni és bőszen hazaárulózni, hanem abban is, hogy tudják az országot értelmes beruházásokkal kell építeni.
A Felcsúti Kisvasutat a kormány 2013-ban kiemelt beruházássá nyilvánítja és elkülönített rá EU-s forrásokat. Az építkezés csak jelentős csuszással 2015-ben kezdődik meg, de 2016-ra el is készül. A lengyel Pendolino gyorsvasút projekt 2011-ben kezdődik meg és bár csúszott egy évet 2014-ben elindulhatott. Tehát mindkettő beruházáshoz 3 év kellett az adott kormánynak.
A Felcsúti Kisvasút Felcsútot köti össze Alcsútdobozzal, három megállója van és 6 km hosszú, ezt a távot 35 perc alatt teszi meg. A lengyel Pendolino Krakkó és Varsó közötti bő három órás út menetidejét körülbelül egy órával, 2 óra 15 percre csökkentette, ennyi idő alatt teszi meg a vonat a 300 km-es távot.
A Felcsúti Kisvasút legnagyobb sebessége 20 km/h, míg a Pendolino Közép-Európa rekorder: 295 km/h sebességre is képes. Egy oda-vissza út a Felcsúti Kisvasúton 1000 forint, addig Pendolinon 3600 forint, amit a lengyelek borsosnak találnak, mert ez háromszor drágább, mint náluk a normál vasúti tarifa. Ne tegyék: a Felcsúti Kisvasúton egy kilométer utazás 83 forintba kerül, a lengyel Pendolinon pedig csupán 12 Ft.
A lengyel kormányzatot a Pendolino gyorsvasút megépítése kapcsán az motiválta, hogy a vasút kezdett versenyképtelen lenni: csökkenteni szerette volna a menetidőket. (Csak mondom, hogy Magyarországon az elmúlt 100 évben csak növekedett a vasúti menetidő) Orbánt a Felcsúti Kisvasút kapcsán pedig az motiválta, hogy megvalósítsa egy gyermekkori álmát. Mindkettő igazán nemes cél.
Azért nem menjünk el ennyivel a Pendolinok mellett. Ez egy olasz tervezésű nagysebességű villamos motorvonat, melyet a Fiat Ferroviaria fejlesztett ki. A régi építésű vonalakra tervezték, ahol a sebességet csak speciális technika segítségével lehetett hatékonyan növelni, ezáltal 25%-kal növelni tudták sebességüket.
Persze még mielőtt azt mondanánk, hogy ez csak a nagy országok kiváltsága: Szlovéniának és Csehországnak is van Pendolinioja. Az utóbbi Bécs-Prága és Pozsony-Prága viszonylatban közlekedik. A lengyelek tervezik, hogy az ő Pendolinojukat elhozzák Budapestig, szerencse így legalább mi is felkerülünk a modern vasutak térképére.
S akkor még ne is mondjam azt, hogy de hát Mi Kandó népe vagyunk, vagy hogy Magyarország egykoron büszke lehetett a fejlett vasúthálózatára?
Köszönjük, ha megosztod a posztjainkat!
Az igazság terjedjen, ne a Habony-propaganda!
HÍRHUGÓ – 0% PROPAGANDA, 100% IGAZSÁG
Ne maradj le a Hírhugó híreiről! Nyomj egy tetszik és kövess minket Facebookon!