Segítsd a munkánkat egy Facebook megosztással! Megosztáshoz katints az alábbi Facebook emblémára:

Elhunyt az a tervező, akinek művei tényleg világhírűvé tették Magyarországot, s nagyon büszkék voltunk rá.

Túlzás nélkül állíthatjuk, ha egy emberről el lehet mondani, hogy valóban Magyarország jó hírnevét keltette a világban és büszkék lehetünk rá az az Ikarus 200-as sorozat megálmodója..

Meghalt Finta László, ő volt az a legendás formatervező, aki az Ikarus 200-as sorozat megálmodjóa. A Munkácsy Mihály-díjas formatervező 84 éves volt.

Az Ikarus 200-as sorozat a mai napig a világ legnagyobb darabszámban eladott autóbusztípusa volt, ezt a rekordot még soha semelyik gyárnak sem sikerült megugrania . Ráadásul az Ikarus 200-as formaterve a mai autóbuszok formájának ősanyja.

Finta László tökéleteset alkotott, ugyanis időtálló formát sikerült alkotnia azzal, hogy az autóbusz szögletes kialakítását sikerült a lágyabb vonalvezetés esztétikai élményével ötvöznie.

A típust 1969-ben Nizzában a luxus kategória szépségdíjával, 1971-ben a Monte-Carló-ban a Monacói Herceg Ezüstserleg-nagydíjával tüntették ki.

Finta László 1954-ben gépipari technikumot végzett. Bár iparos családból származott, és már gyerekkorában bolondja volt az autóknak, politikai okokból csak úgy kerülhetett be, hogy szülei lefizettek valakit. Eddigre apja műhelyét államosították, ő pedig egyetemre már sehogy sem kerülhetett, mert mint írásban is megkapták:„Tekintettel az Ön múltbéli anyagi helyzetére, fia egyetemi felvételi kérelmének nem adok helyt, bár a bizottság felvételét javasolta.”

Így is a magyar közlekedésipar elsőszámú formatervezője lett. A sorkatonaság után, 1957-ben került az Ikarus gyártmányfejlesztési osztályára formatervezőnek, miután levelet írt az Ikarus vezetőségének, csatolva két autóbusztervét. „Felvételét javaslom! Képessége és kedve szerint reményt nyújt arra, hogy elsőrendű karosszéria szerkesztő lesz” – írta erre Hirmann Antal főmérnök, és azonnal felvették a gyárba.

Évtizedeken át volt a gyár designere, vagy húsz autóbusztípus formatervezésében vett részt. Az ő nevéhez fűződik az 550-es, a legendás 200-as típusokból pedig évtizedeken át tartó sláger lett. 1969-től az 1997-es leállásig 204 399 készült belőlük.

A karosszéria egyértelműen hozzá kötődik, mégsem ő és alkotótársai kapták meg a 200-as fejlesztéséért járó Állami Díjat. Finta így is nagy kiállítást kapott az Iparművészeti Múzeumban, a múzeum belsejében egy Ikarus foglalta el a fő helyet. Bár nem szerezhetett diplomát, így is generációkat tanított a Budapesti Műszaki Egyetem közlekedésmérnöki szakán, tantárgyának híre szájhagyomány útján terjedt.

Finta László temetése  július 12-én, csütörtökön lesz Pomázon, a szülővárosában. Tisztelői azt kérik, jöjjenek el, akik szintén tisztelték a magyar buszgyártás és formatervezés mesterét.

Köszönjük, ha megosztod a posztjainkat! Az igazság terjedjen, ne a Habony-propaganda!

HÍRHUGÓ – A VALÓDI ELLENZÉKI HANG

Ne maradj le a Hírhugó híreiről! Nyomj egy tetsziket és kövess minket Facebookon!


Segítsd a munkánkat egy Facebook megosztással! Megosztáshoz katints az alábbi Facebook emblémára:
 

Mondja el véleményét a hírről, itt a komment szekcióban

HÍRHUGÓ - A VALÓDI ELLENZÉKI HANG

Ne maradj le a Hírhugó híreiről! Nyomj egy tetsziket és kövess minket Facebookon!

 
 

Mondja el véleményét a hírről:

 

HÍRHUGÓ - A VALÓDI ELLENZÉKI HANG

Ne maradj le a Hírhugó híreiről! Nyomj egy tetsziket és kövess minket Facebookon!

Olvassa el ezeket is:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here