Az Orbán-kormány következő vidékellenes lépése a vasúti mellékvonalak bezárása lehet. Tizennégy szakasz van veszélyben, de az önkormányzati választások előtt jegelnék az ügyet. – tudta meg a Népszava.
Az Orbán-kormány újra napirendre tűzte a vidék ellenes politikájának következő lépéseként a vasúti mellékvonalak bezárása – értesült a Népszava több vasutas szakszervezeti vezetőtől is. Más információk szerint is a vonalszakasz megszüntetésének előkészítését jelzi az is, hogy Fónagy János államtitkár irányításával már javában tart a párhuzamosságokat csökkenteni hivatott egységes országos vasúti- és buszmenetrend létrehozása.
A hírt megerősítette a Népszavának a Közlekedő Tömeg Egyesület egyik alapítója is. Gyöngyösi Máté arra emlékeztetett, hogy a MÁV Start Zrt. már tavaly novemberben két Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei vasútvonalon is arra írt ki közbeszerzési pályázatot, hogy a szerelvényeket autóbusszal váltsák ki.
A vasúti személyszállításért felelős állami társaság vezérigazgatója a civil szervezet információi szerint elszánt a kérdésben, és további 12 szárnyvonalat akar felszámolni, mert a cég többmilliárdos hiányából mindenképpen szeretne faragni. A korábbi két megszüntetésre ítélt szakasszal együtt 14 vonalat számolnának fel.
Nagyjából tízévente felmerül, hogy be akarják zárni a szakaszt – felelte a Népszava kérdésére Ormai István, Nagyatád független, civil szervezet színeiben megválasztott polgármestere.
Majd azt is elmondta, a városnak óriási szüksége van a vasúti összeköttetésre. A gyékényesi vonalon fekvő településekről ezzel járnak iskolába és munkába, emellett a városból vasúton lehet a legegyszerűbben eljutni Kaposvárra vagy Budapestre.
Utoljára Baja Ferenc minisztersége alatt fejlesztették itt a vasutat, amikor InterPici járatokat csatlakoztattak az InterCity vonalakhoz, nem csoda, hogy veszélyben a Nyíregyháza-Nyírbátor vonal is – reagált a hírre Németh Attila, Nyírbátor szocialista alpolgármestere.
A vonatok innen Nyíregyházáig két óra alatt teszik meg az alig negyven kilométeres utat. Az itt élők azt sejtik: különösebb csinnadratta nélkül átállítják majd őket a buszos közlekedésre – a gyárakba, üzemekbe már most is ilyenekkel hordják az embereket.
A Közlekedő Tömeg Egyesület birtokában lévő nem hivatalos MÁV-Start-javaslatban most a következő vonalak bezárásának terve jelent meg:
Almásfüzitő-Esztergom
Csorna-Pápa
Zalaegerszeg-Rédics
Somogyszob-Nagyatád
Godisa-Komló
Szentlőrinc-Sellye
Mohács-Villány
Gyöngyös-Vámosgyörk
Hidasnémeti-Szerencs
Nyékládháza-Tiszaújváros
Tiszafüred-Karcag
Mezőtúr-Battonya
Bizonytalan további két korábban megnevezett szakasz sorsa is
Nyíregyháza-Nyírbátor
Mátészalka-Csenger
A Közlekedő Tömeg Egyesület szakértője azonban úgy látja, „nem a járatok megszüntetése, hanem éppen azok sűrítése hozna megoldást: több utast és magasabb bevételt.” Ezeken a szakaszokon valóban rossz állapotban van a vasúti pálya, erre költeni kellene az államnak, de a közutak is rémesek, ma a távolsági busznak több idő kell Mátészalkáról Csengerbe jutni, mint a vonatnak – tette hozzá Gyöngyösi Máté.
A vasúti mellékvonalak jövőjével kapcsolatos kérdéseire nem volt hajlandó válaszolni a MÁV-csoport, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a helyközi közösségi közlekedés menetrendi szintű összehangolásáért felelős miniszterelnöki biztos munkahelye, a Miniszterelnöki Kabinetiroda sem.
Köszönjük, ha megosztod a posztjainkat! Az igazság terjedjen, ne a Habony-propaganda!