Furcsa jelenségről számolnak be az ellenzéki előválasztáson dolgozó aktivisták, Budapesten de az ország más városaiban is nagy számba jelentek meg olyan szavazók, akik még soha nem vettek részt voksoláson, sőt még az előválasztások első fordulójában sem szavaztak és a beszámolók szerint nyíltan támogatják Márki-Zayt: ők a fiatalok. Mi állhat a jelenség mögött?
A jelenség kétségtelenül furcsa. Eddig az volt ugyanis a narratíva, hogy előválasztáson a politikailag aktív csoportok vesznek részt. Mi okozta azt, hogy egyik csapásról a másikra ilyen mértékben aktivizálódtak a fiatalok?
A jelenségről az értelmezések is megoszlanak: vannak olyan (számunkra is hitelt érdemlő beszámolók), amik egyenesen a kormánypártokat sejtik a jelenség mögött, de mások Márki-Zay esetleges integratív képességét sejtik emögött (itt is hitelt érdemlő beszámolók vannak)
A beszámoló arról szólnak, hogy az egyetemeken szervezet keretek között zajlik a Márki-Zay kampány. Egyik budapesti katolikus egyetemre (direkt nem írom le az egyetem nevét) járó informátorunk szerint még az eddig fidelitasos évfolyamtársai is Márki-Zayos kitűzőben rohangálnak.
Ez az a pont ahol a jelenség értelmezése eltérnek:
Az első értelmezés az, hogy a Márki-Zay személye annyira erős ebben a rétegben, hogy képes még a szervezeti értelemben a fidelitashoz elkötelezett fiatalokat is elcsábítani ez ellenzéki előválasztásra.
A második értelmezés az, hogy itt egy tudatos kormánypárti szervezkedés áll a csapatostul Márki-Zayra érkező fiatalok ezrei mögött.
Nehéz ezt megmondani. Az tény, hogy Márki-Zay mögött nincsenek pártok és nincsen erős szervezet, csak a Momentum állt be mögé. Felmerül a kérdés, hogy vajon a Momentumnak van-e olyan ereje, ami képes ilyen erőteljes kampányt folytatni a fiatalok körében? A kitűzőknek el kellett valahogy oda jutniuk, ugyanis.
Ha van, akkor ezt hogy a francba nem sikerült ez eddig láthatóvá tenni?
A Fidesznek biztos van, hiszen a HÖK-ösök világába tradicionálisan erős és beágyazott a kormánypárt, de ebből persze még semmi nem következik.
A jelenségre lehet egy másik magyarázat is. Mári-Zay talált egy oltári nagy kommunikációs rést, amit az ellenzéki pártok hagytak nyitva. Az ellenzéki pártok idejük és energiájuk nagy részét a Facebookra koncentrálják. Azt tekintik elsődleges és szinte kizárólagos web2-es felületnek.
Persze próbálkoznak még Instagrammal, meg Tik-Tokkal. De a valóban sok időt a fiatalok és a középkorúak nem ezeken a platformokon töltenek. A Youtube nevű videómegosztón viszont Márki-Zay az egyik legerősebb szereplő, sőt szinte kizárólagos.
Hát igen lehetne ez egy remek magyarázta. Van egy-egy videója, amin van akár 70 ezres nézettség is, de többségében pár 100, pár ezres nézettséggel futottak a videói. Vajon ez elég-e erre a jelenségre? Aligha.
Viszont van még egy rés, amit nem nagyon fedtek le az ellenzéki pártok ez a Spotify, itt a fiatalok főként zenéket hallgatnak, de a portál teret ad úgynevezett beszélgetős podcastsoknak is. Itt már tényleg csak és kizárólag Márki-Zay van jelen.
Spotify-on pontos hallgatottsági statisztikákat nem lehet látni, annyi biztos, hogy Márki-Zay csatornája nincs benne a leghallgatottabb magyar podcastsok között. Ez is gyenge magyarázat.
Viszont, az tény hogy a miniszterelnök- jelöltek közül Ő volt az egyetlen, aki a legtöbb közösségi médiában jelen volt. Mindegyikben jelen volt, ha közepes- kicsi hatásfokkal is. A kérdés az, hogy ez lehet-e magyarázat? Nem tudni.
Egy biztos, hogy a jelenség van: eddig soha nem látott szavazók állnak sorba, hogy Márki-Zayra szavazzanak. Ennek pedig oka van, a szokásos bullshitteken kívül, hogy a politikai elitek így, meg úgy. Érdekes lesz a megfejtése. Az biztos.
De a fő kérdés az, hogy egyáltalán létezhet-e olyan valós társadalmi jelenség, főként 2021-ben aminek nincs egyértelmű lábnyoma az interneten? Mert, hogy a Márki-Zay jelenségnek nincs. Vagy annyi elég lenne, hogy sok platformon jelen van? Sok-sok a kérdés.