Az a történet, amit az Átlátszó írt meg, elég sok mindent elmond a jelenlegi kurzus működéséről: 650 milliót költött a MÁV a Szeged-rókusi állomásra, helyén hagytak egy 59 éves váltót, majd kisiklott egy vonat miatta.
2018-tól a tram-train építésével párhuzamosan Szeged-Rókus állomáson is felújították a pályát. A kitérőkből – azaz a váltókból – nem mindet cserélték. 2021 októberében, nem sokkal a pálya újranyitása után egy vonat kisiklott. A MÁV az Átlátszó közadatigénylésére azután válaszolt, hogy a hatóság jelentésében leírta, mi vezetett a balesethez.
Az Átlátszónak közadat igénylésben a MÁV azt írja, hogy a Rókus állomáson a tram-train építésének idején mintegy 650 millió forintot költöttek felújításra. 7 kitérőt – vagyis váltót – cseréltek, darabja mintegy 40 millió forint volt. 1952 vágányfolyóméter hosszan felépítményt is cseréltek még 2018-ban, majd 2019-ben is 2020-ban is dolgoztak az állomáson.
Közlekedésbiztonsági Szervezet tavaly év végén tette közzé jelentését. Ebből az derül ki, hogy „a kisiklás helye az állomás III. sz. fővágányában található, 10 sz. kitérő, melyet 1959-ben építettek be, a kitérőn alkatrész csere a beépítés óta nem volt.(…) A váltón az engedélyezett sebesség kitérő irányban 40 km/h, egyenes irányban nem járható. A 10-18. sz. kitérők közötti pályaszakasz állapota miatt 2017. márciusa óta a forgalomból kizárásra került, ezért a váltó kitérő iránynak megfelelően kiszögelésre került.- írja az Átlátszó
A jelentésből az derül ki, hogy „a 10. és 14 sz. váltók járhatatlanok lettek, a kárérték (anyag, helyreállítás) 16 millió Ft volt. A kisiklott mozdony forgóvázaiban nagyobb mérvű rongálódás keletkezett, a kár értéke a villamos mozdonyban és a kisiklott személykocsiban 52 millió Ft volt”.
Ezen túl a végleges helyreállításig 149 személyszállító vonat „1972 perc késést szenvedett”. A KBSZ megállapítása az, hogy „a kitérőben a vízelvezetés hiánya miatt a felgyülemlett csapadékvíztől a fa aljak korhadásnak indultak.
A meghibásodott váltó valójában egy hátsó vágányra vezetett, valamikor. Azt már a baleset idején sem használták. Vagyis a váltóra ott semmi szükség nem volt, ezért is szüntethette meg a MÁV a baleset után:
A MÁV azt írta az Átlátszónak, ” a korábbi siklásos balesetben érintett kitérőt nem állították helyre, hanem helyette folyóvágányt létesítettek, melynek hatósági engedélyezése jelenleg is folyamatban van”. Az Átlátszó ehhez hozzá teszi, hogy a 14. váltó ma is megvan, ugyanúgy fa az alja, mint a másiknak a baleset idején.