A 24.hu készített egy összeállítást arról, hogy átlagosan 305 ezer forintba kerül a B kategóriás jogosítvány megszerzése, ám ez az összeg felmehet egészen 500 ezer forintig is. Ami a legnagyobb probléma, hogy hivatásos kategóriákra, tehát teherautó- és buszvezetőnek alig jelentkezik valaki.
A 24.hu összeállításából kiderül, hogy jelentőset drágult a jogosítvány megszerzése, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2022 végén átlagosan 305 ezer forintba került egy jogosítvány megszerzése, míg 2020 utolsó hónapjában 216 300 forint volt az átlagos számla.
Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke a 24.hu megkeresésére közölte, tapasztalataik szerint 500 ezer forintnál is többet kell költeniük a tanulóknak, mire megszerzik a B kategóriás jogosítványt.
Elméletben ugyanis elég lenne 29 vezetői órát vennie a tanulónak, hogy a vizsgával együtt meglegyen a kötelező 30 levezetett óra, de a gyakorlatban ez közelebb van az 50-60 órához, ami akár több mint százezer forinttal is megdobhatja a költségeket. Ráadásul ha valaki megbukik, az újabb 50-100 ezer forintos pluszköltséget jelenthet.
A szakember megjegyezte, általánosságban a vidéki árak mindig alacsonyabbak voltak Budapesthez képest, és ez most is így van. Ugyanakkor a drasztikus drágulásnak az lett az eredménye, hogy jóval kevesebb a tanulóvezető.
A szakember egy nagyon kellemetlen jelenségre is felhívja a figyelmet: az áremelkedés miatt a tavalyi év ezen időszakhoz viszonyítva körülbelül 30-40 százalékos visszaesés tapasztalható a tanulók számában – jelentette ki a 24.hu-nak Jovánovics.
Jovánovics azt is elmondja, hogy a drágulás mögött az áll, hogy a kiadásaik is magasabbak lettek, a teljesség igénye nélkül sorolja: a szervizdíjak emelkedése, a kata-módosítás és az üzemanyagárak drágulása.
A szakember kiemelte, népgazdasági és tömegközlekedési problémához vezethet, hogy a tehergépjármű-vezető és buszvezető tanfolyamokra jelentkezők száma gyakorlatilag a földbe állt. Szerinte a tavalyi év ugyanezen időszakához képest 90 százalékkal zuhant vissza az érdeklődők száma, ami nagyon súlyos.
„Amennyiben az állam nem hoz létre egy ésszerű támogatási formát a buszsofőr és teherautó-vezető képzésre, akkor komoly problémák adódhatnak a személyszállítási és teherszállítmányozási területen – mondta, hozzátéve, igény lenne a képzésekre, csak a tanulók ezeket nem tudják megfizetni- hívja fel a figyelmet a szakember.