A kormány szándékaival teljesen ellentétes folyamatok zajlanak az oktatásban, egyre kevesebb a szaktanár, a státusztörvény pedig csak elrettentő erővel hat a diákokra. Hiller István, az MSZP Választmányának elnöke, országgyűlési képviselő az ATV Egyenes Beszédben elmondta, az ellenzéknek nem szabad hagyni belerángatni magát a kormány játszmáiba, saját álláspontot kell képviselnie az ellenzéki politikusoknak.
A kormány számára csak a saját felfogása szerinti nevelés a fontos, az azonban, ami valójában az oktatást jelenti, nem tartja fontosnak. A státusztörvény csak egy fegyelmezési és ellenőrzési rendszer, amivel a pedagógusok mozgásterét akarják tovább csökkenteni. A problémákat a kormány valójában nem megoldani akarja, hanem tovább csorbítani a tanárok szabadságát.
Hiller István szerint a politikusoknak is kellene szakirodalmat olvasnia. „A szakmaiság lehet karakterképző, főleg akkor, ha valaki ért hozzá és képes magát művelni” – mondta el az MSZP választmányi elnöke. Hozzátette, az elmúlt fél évtizedben, covid előtti világig, azon pedagógusok száma megháromszorozódott, akik képesítés nélkül tanítanak idegen nyelvet, a természettudományban ez a szám meg három és félszereződött, a matematikát képesítés nélkül tanítók száma pedig meghatszorozódott. Nagyságrendileg ez pedig több száz, több ezer tanárt jelent.
Azt, hogy szaktanárból hiány van, el kell fogadni, a kormánynak pedig a tanárhiány megoldásának érdekében olyan intézkedéseket kellene hoznia, amikkel bevonzzák a fiatalokat, ehelyett státusztörvényt akarnak bevezetni, mely pont, hogy taszítja a fiatalokat a pedagógus-pályától. Amikor az egyetemre jelentkezők azt hallják, hogy vezényelhetővé válhatnak vagy a kapott számítógépeikbe belenézhetnek, még kevesebb motivációjuk lesz tanárnak állni.
A természettudományos szakokra jelentkezők aránya 7%-kal kevesebb, a műszaki pályára jelentkezők száma 14%-kal kevesebb, jogásznak pedig 39%-kal többen jelentkeztek idén. Ez pontosan a kormány akaratával ellentétes folyamat és tükrözi azt, hogy a státusztörvénnyel csak elriasztja a kormány a fiatalokat. Ezáltal pedig még kevesebb tanár lesz a jövőben, a szakképesítés nélkül tanítók száma pedig tovább fog növekedni. Ez pedig a közoktatás további színvonal esését fogja eredményezni.
„Ki kell lépni ebből, a kormány által diktált lépéssorozatból” – mondta Hiller István, hozzátette, azoknak, akik tenni akarnak az oktatás javulásáért, legyenek civilek, politikusok vagy szakmabeliek, észre kell venniük, hogy a kormány két részre akarja osztani a gondolkodókat. „Az egyik, amit Brüsszel csinál az jó, amit a kormány csinál rossz, és fordítva”. Az MSZP országgyűlési képviselője hozzátette, ő ebben nem hajlandó részt venni, nem akar „olyan játékban részt venni, ahol a kormány jelöli ki a pályát”. Ezt pedig a többi ellenzéki politikusoknak is meg kell értenie, tette hozzá.
Az alaptétel, hogy a magyar pedagógusok fizetését a magyar államnak kell fedezni a nemzeti költségvetésből. A kormány pedig azáltal, hogy Brüsszelre mutogat a bérek rendezésével már megtéveszti az ellenzéket, hiszen nincs értelme további tételekről vitatkozni, ha alapjaiban téves a kormány álláspontja. A magyar pedagógusokat a magyarok adójából kell megfizetni, a közoktatása színvonalának emeléséhez pedig a béremelés szükséges, de már nem elégséges.
A szakmai szervezetek által kért béremelés a kormány saját vállalása volt 10 évvel ezelőtt, ez 45%-os emelést jelentene. Annak, hogy ez nem valósult eddig meg, csak politikai okai vannak. Nem lehet a költségvetésre fogni, hiszen a Vodafone megvásárlásra is volt pénz, ami annyiba került nagyjából, amennyibe a pedagógusok bérrendezése került volna. „Amikor nem volt válság, se covid-válság, se gazdasági válság, hanem pénzbőség volt, akkor szegték meg az ígéretüket” – mondta el Hiller István. Ha pedig a kormány betartotta volna saját vállalását már 90%-os pedagógusbér-emelés lenne.
„Ne hagyjuk magunkat beleráncigálni abba, hogy a kormány fölvázol egy képet, mi pedig ezen képen belül elfoglalunk egy pozíciót” – mondta el. Fontos, hogy az ellenzéknek saját álláspontja legyen. Szakmai álláspontra van szükség és szakértőkre, akiknek ellenzékként muszáj saját véleményt formálni és elmondani. Ez pedig sokaknak szimpatikusabb, mint az, ha csak a másik hibáit képes sorolni az ellenzék, zárta gondolatati az MSZP Választmányának elnöke.