A kormánynak nem reptérvásárlásra, hanem a tragikus állapotban lévő vasúthálózat fejlesztésére kellene több ezermilliárdos erőforrásokat fordítani. Varga László, az MSZP elnökhelyettese csütörtöki sajtótájékoztatóján a kötöttpályás közlekedést érintő problémákról és ezek akkumulátorgyárakkal való összefüggéseiről is beszélt.
Az elmúlt hónapokban bőven szolgáltatott témát a hazai kötöttpályás közlekedés, kiemelten a vasút állapota. A problémák egymás után váltak nyilvánvalóvá, valamint az is, hogy nem elkülönült esetekről kell beszélni, hanem rendszerszintű a baj. Mind a pályaállapot, mind a járműpark, de a személyi állomány és a fizetések mértéke is siralmas.
Annak ellenére, hogy az MSZP is számtalanszor hívta fel a – nap mint nap emberek millióit érintő – problémákra a figyelmet és mondta el számos szakértő, hogy cselekednie kell a kormánynak, az mégsem tett semmit és a jövőben sem tervez érdemi lépéseket eszközölni. Sajtóhírek szerint vasútfejlesztés helyett a Budapest Airportot tervezi felvásárolni a kormány, erre 1500 milliárd forintot szánhatnak. Ez az összeg a vasúti járműpark és a pályahálózat jelentős megújítására is elegendő lenne, a jelenlegi problémák hatalmas részét orvosolhatná a kormány ebből a pénzből. Nagyon egyszerű az MSZP üzenete a témában: reptérvásárlás helyett vasútfejlesztést – foglalta össze Varga László.
Az 1-es vasútvonal egy komoly nemzetközi fővonal is, ennek kapcsán utasította Lázár János a MÁV-ot, hogy azonnal kezdjék meg a szükséges beruházásokat. Azonban a MÁV vezetőinek nem utasításokra, hanem sokkal inkább többletforrásokra lett volna szüksége. Átfogó tervezésre, előkészítésre az érintetteknek azonban nem volt lehetősége, pedig ez szükséges lenne, hiszen a nyugatról érkező járatoknak jóval előre szükséges tudni a munkálatok részleteiről.
A problémák pedig nem fognak maguktól megszűnni, sőt, egymásra halmozódnak. Ezt mutatja az is, hogy a vonatpótló autóbuszok sofőrjei sok esetben tapasztalat hiányában egyszerűen eltévednek, ez pedig tovább növeli a menetidőt és az utazóközönség elégedetlenségét. Az állapotok olyannyira tarthatatlanok, hogy az osztrák államvasút bejelentette, hogy Bécsben megszakítják a hazánkba tartó railjet vonatok közlekedtetését, hiszen a magyar menetrend teljesen kiszámíthatatlan, az osztrák társaság nem vállalja a késések ilyen mértékét.
Október 27-től pedig újabb vonalakon fogják beszüntetni a vasúti közlekedést, kizárólag pótlóbuszokkal lesz megoldva az emberek utaztatása. Ahhoz, hogy a felújítások minél hamarabb végbe tudjanak menni, hatalmas erőfeszítésekre lenne szükség a háttérben.
Varga László egy másik, szakemberek által szintén sokat vitatott témáról is beszélt, a Budapest-Belgrád vasútvonal megépítéséről. Optimista becslések ennek a megtérülési idejét 130 évre tették, de pesszimistább számítások szerint akár 2400 év is kellhet, mire hasznot hoz a vasútvonal. Ezáltal nem indokolható a kínai hitelből építeni tervezett vonal.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a kínai fél kezd kihátrálni a projektből, hiszen egyszerűen nem rendelkeznek a megfelelő technikával, ez pedig az egész pálya megépítését megkérdőjelezi.
A problémák mértékét jól mutatja, hogy vannak olyan vasútvonalak is, ahol már a helyi fideszes városvezetés is elégedetlenkedik, hiszen gyakorlatilag évtizedekkel le van maradva a vasút sebessége az elvárhatótól.
Sajtótájékoztatója végén Varga László az akkumulátorgyárak kérdéséről is beszélt, hiszen van összefüggés a vasút állapota és a létesítendő ipartelepek között. Mint mondta, a kormány rendkívül elkötelezett, azonban a cégek azzal szembesültek, szinte használhatatlan, egyáltalán nem versenyképes a magyar vasúthálózat állapota, arra panaszkodnak, hogy nem egyszerűen nem lehet megfelelő tempóban szállítani a gyárakhoz szükséges elemeket.
Az MSZP elnökhelyettese végezetül elmondta, nem lehet tovább halogatni a vasúti fejlesztéseket, valamint, hogy Lázár János azonnal tegyen lépéseket a pályahálózat felújítása érdekében, a kormány pedig ne reptérvásárlásra, hanem a hazai vasúthálózat fejlesztésére költsön.