A Lada 1200, amelyet sokan egyszerűen csak „kocka Ladának” ismernek, ikonikus szereplője volt a szocialista blokk autógyártásának. Az autó a szovjet VAZ (Volzhsky Avtomobilny Zavod) gyár remeke, és a Fiat 124 alapjaira épült. Bár sokan ismerik és szeretik, az 1200-as Ladáról van néhány érdekesség, amit csak a legnagyobb rajongók tudnak. Nézzük meg, mik ezek!
1. A Fiat és a szovjet hideg időjárás harca
Az 1200-as Lada a Fiat 124 alapjaira épült, de jelentős módosításokat kellett végrehajtani rajta, hogy megfeleljen a szovjet időjárási és útviszonyoknak. Például a karosszéria erősebb acélból készült, hogy ellenálljon az extrém hidegnek és a rossz minőségű utaknak. Az autó felfüggesztését is megerősítették, hogy jobban bírja a hepehupás terepet. A motor indításának megkönnyítése érdekében a gyártók hidegindító rendszert is fejlesztettek.
2. Nyugatra is exportálták
Bár az 1200-as Lada leginkább a szocialista országok útjain volt népszerű, az autót nyugati piacokra is exportálták. Németországban például „Lada 1200” néven árulták, és meglepően jól teljesített az alacsony árának köszönhetően. Az egyszerűség, a strapabíróság és a könnyű szervizelhetőség sokakat megnyert. Érdekesség, hogy a nyugati exportmodellek gyakran magasabb felszereltséggel érkeztek, például rádióval és jobb kárpitozással.
3. A legenda, hogy tankalkatrészeket is használtak
Egy városi legenda szerint a Lada 1200 alkatrészei között voltak olyan elemek, amelyeket eredetileg tankokhoz fejlesztettek. Bár ez túlzás, az autó tartósságának hírneve nem alaptalan. Az egyszerű, strapabíró mechanikai megoldások és az erős alváz miatt az 1200-as gyakran „szovjet tanknak” becézték.
4. Egyedi színárnyalatok, különleges kódokkal
Kevesen tudják, hogy az 1200-as Lada színpalettája különleges volt. Minden színnek saját, a szovjet szabványok szerint megadott kódja volt, például a népszerű „Világoskék” árnyalat a 412-es számot viselte. Ezek a színkódok a mai napig segítenek a restaurátoroknak az eredeti állapot visszaállításában. A színek választéka az idők során bővült, de az alapvető árnyalatok, mint a „Kreml-vörös” és a „Szibériai fehér”, mindig elérhetők maradtak.
5. Egy családi autó, amely versenypályán is helytállt
Az 1200-as Ladát elsősorban családi autónak tervezték, de a motorsport szerelmesei hamar felfedezték, hogy könnyű módosításokkal versenyeken is megállja a helyét. A Ladából rallyautót faragtak, amely a strapabíró felfüggesztésének és egyszerű szerkezetének köszönhetően kiválóan teljesített nehéz terepen. A Lada 1200 egyes változatai a szocialista blokk amatőr és félprofi versenyein igazi sztárokká váltak.
Az 1200-as Lada nemcsak egy autó, hanem egy korszak szimbóluma is. Bár első ránézésre egyszerűnek tűnik, a részleteiben rejlik az a különleges történet, amely ma is rajongók ezreit inspirálja. Az 1200-as nemcsak a múltat képviseli, hanem a tartósság és az egyszerűség időtálló példája is.