Európa autóipara komoly kihívásokkal néz szembe. Az újautó-eladások megtorpantak, és a villanyautókra történő átállás is sokkal lassabb ütemben zajlik, mint ahogy azt a gyártók és a szakértők remélték. A negatív folyamatok hatására több gyár bezárásával, valamint tömeges elbocsátásokkal kell szembenéznie a szektornak – ráadásul ezek a hatások Magyarország gazdaságának főgerincét is megroppanthatják. A magyar autóipar a teljes magyar export több mint 20%-át adja, és ennek jelentős részét német cégek, mint az Audi, a Mercedes-Benz és a BMW, valamint ezek beszállítói biztosítják.
Válság a Volkswagen-nél
A németországi Volkswagen, amely mintegy 120 ezer embert foglalkoztat, kénytelen jelentős leépítéseket végrehajtani. A tervek szerint a dolgozók egynegyedét, mintegy 30 ezer embert bocsátanak el, mivel tíz gyáruk közül legalább három alacsony kihasználtsággal működik. Míg a COVID-19-járvány előtt évente 15 millió új autó talált gazdára Európában, ez a szám azóta jelentősen csökkent. A vásárlási kedvet az emelkedő hitelezési költségek és az autóárak drasztikus növekedése is visszavetette.
Zách Dániel, a Telex szakújságírója szerint az autóárakat nemcsak az energiaárak emelkedése, hanem a gyártókra nehezedő környezetvédelmi előírások és a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének költségei is növelték. A villanyautók eladását célzó állami támogatások elmaradása szintén hozzájárult ahhoz, hogy a szektor nem tudta mérsékelni a kibocsátási büntetéseket.
Kinek éri meg az elektromos autó?
Az elektromos autók piacának lassú növekedése több tényezővel is magyarázható. A magas fenntartási költségek miatt azok vásárolnak inkább villanyautót, akik otthon, saját töltőállomáson tölthetik járműveiket – például garázzsal vagy napelemmel rendelkező tulajdonosok. A tömeges áttöréshez szükséges olcsóbb modellek azonban még nem jelentek meg az európai piacon, mivel az európai gyártók fejlesztései jóval hosszabb időt vesznek igénybe, mint például a kínai versenytársaké.
Hatások Magyarországon
A magyar autóipar szintén megsínyli az európai válságot. Tavaly augusztustól idén augusztusig a hazai járműgyártás volumene 16%-kal, az akkumulátorgyártásé pedig 24%-kal esett vissza. Iváncsán például már több száz munkavállalót küldtek el az akkumulátorgyárból. A magyarországi autóipari cégek többsége jelenleg 30-40%-os kapacitással üzemel, és egyre gyakoribbak a rejtett létszámcsökkentések.
A Vasas Szakszervezeti Szövetség szerint az európai autóipar válsága mostanra a hazai multinacionális cégeket is elérte. A dolgozók egy részét pihenő státuszba helyezik, vagy különféle adminisztratív eszközökkel küldik el.
Politikai reakciók és megoldási javaslatok
Az MSZP szerint a kormány eddigi gazdaságpolitikája nem a dolgozók érdekeit szolgálja, hanem kizárólag a multinacionális cégek profitját növeli. A párt szerint elfogadhatatlan, hogy a cégek állami támogatást kapnak, miközben nem biztosítják a munkahelyek megtartását. Komjáthi Imre, az MSZP elnöke szerint a kormánynak olyan intézkedéseket kellene hoznia, amelyek valóban a munkahelyek megőrzését szolgálják, és köteleznék a támogatott vállalatokat a kapott források visszafizetésére, ha nem teljesítik foglalkoztatási vállalásaikat.
A német autógyártás rendkívül jelentős súllyal van jelen Magyarországon, mind gazdasági, mind foglalkoztatási szempontból. Az alábbiakban néhány fontos adat és tény mutatja be a helyzetet:
A magyar autóipar a teljes magyar export több mint 20%-át adja, és ennek jelentős részét német cégek, mint az Audi, a Mercedes-Benz és a BMW, valamint ezek beszállítói biztosítják.
Az autóipar (amelyben a német cégek dominánsak) a magyar GDP körülbelül 5%-át adja közvetlenül, míg közvetetten ez az arány 10% körül mozog.
Az autóipar Magyarországon mintegy 180 ezer embernek biztosít közvetlen foglalkoztatást, és további több százezer ember dolgozik az ágazathoz kapcsolódó beszállítói láncban. Az Audi győri gyára például több mint 12 ezer embert foglalkoztat, míg a Mercedes-Benz kecskeméti üzeme is több ezer munkahelyet teremtett.
A német cégek által támasztott kereslet csökkenése a magyar beszállítói szektor jelentős részének bevételeit is csökkenti, ami további gazdasági problémákat okozhat.
Összességében a német autógyártás kulcsszerepet játszik Magyarország gazdaságában. Ez egyszerre jelent komoly gazdasági előnyt és kockázatot, különösen válságidőszakokban.