Az elmúlt hetekben a Magyar Államvasutak (MÁV) működését számos váratlan esemény és technikai probléma nehezítette. Ezek az esetek nemcsak a közlekedés folyamatosságát hátráltatták, de ismét ráirányították a figyelmet a hazai vasúthálózat állapotára és a karbantartás hiányosságaira. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, milyen rendkívüli helyzetek borzolták az utasok és a vasúttársaság mindennapjait.
November 7. – Egymással szemben állt meg két vonat Martonvásárnál
Martonvásár közelében kritikus helyzet alakult ki, amikor két vonat ugyanazon a vágányon, egymással szemben állt meg. Bár a balesetet sikerült elkerülni, az incidens jelentős késéseket okozott a környéken. Az esemény ismét rávilágított a biztosítóberendezések és az operatív döntések fontosságára, amelyek hasonló helyzetek megelőzésére hivatottak.
Cikk elérése
November 8. – Kábelvágás okozott fennakadásokat Kelet-Magyarországon
Egy szándékos vagy véletlen kábelvágás következtében Kelet-Magyarország több vasútvonalán is akadozott a közlekedés. A reggeli csúcsidőben a megszokott menetrend helyett improvizált megoldásokra volt szükség, ami sok utas számára bosszúságot okozott.
Cikk elérése
November 17. – Váltóhiba bénította meg a Nyugati pályaudvar forgalmát
A Nyugati pályaudvaron egy meghibásodott váltó komoly közlekedési fennakadásokat eredményezett. Az érintett vonatok esetében jelentős késések és menetrendi módosítások történtek, amelyek több ezer utast érintettek. A váltóhibák az egyik leggyakoribb, de rendkívül zavaró problémát jelentik a vasúti hálózaton.
Cikk elérése
November 22. – Káosz után részleges helyreállás Kelenföldön
Kelenföld pályaudvaron egy korábbi, felsővezetékeket érintő problémát követően részben helyreállt a közlekedés. Bár a vonatok ismét elindulhattak, a késések és kimaradások továbbra is érezhetőek voltak. Az eset jól mutatja, hogy a vasúthálózat sérülékenysége milyen gyorsan kihat az egész közlekedési rendszerre.
Cikk elérése
November 25. – A Déli pályaudvar forgalma helyreállt
Egy hosszabb fennakadás után a Déli pályaudvaron ismét zavartalanul közlekedhettek a vonatok. Ez különösen megkönnyebbülést jelentett a Budapest és környékén élő ingázók számára, akik napokig bizonytalan közlekedési viszonyokkal szembesültek.
Cikk elérése
November 26. – Pusztaszabolcs és Dunaújváros térségében káosz
Felsővezeték-hiba miatt Pusztaszabolcs és Dunaújváros térségében pótlóbuszokat kellett beállítani. Az érintett vonalon utazók számára ez komoly kényelmetlenséget okozott, hiszen a buszos pótlás időigényesebb és kevésbé kényelmes megoldás.
Cikk elérése
November 28. – Gázolás és járműhiba okozott reggeli káoszt
Egy szerelvény Gödöllő térségében gázolt el egy embert, míg egy másik járat Keszthely közelében műszaki hibát szenvedett. A két esemény együtt jelentős fennakadást okozott a reggeli csúcsidőben.
Cikk elérése
December 2. – Egy nap, két komoly incidens
Miskolc közelében egy vonat elszabadult, miközben egy másik szerelvény szembejött vele. A helyzetet gyors intézkedésekkel sikerült kezelni. Ugyanezen a napon a Keleti pályaudvaron újabb InterCity ütközés történt, amely már nem az első eset volt az utóbbi időszakban.
Cikkek elérése
Cikk elérése
December 6. – Tiltó jelzés figyelmen kívül hagyása
Egy Keleti pályaudvarra tartó vonat Aszód és Hatvan között tiltó jelzés mellett haladt el. Az eset nyomán vizsgálat indult, és az érintett szakaszon órákig nem tudtak normálisan közlekedni a vonatok.
Cikk elérése
Az elmúlt egy hónap eseményei jól mutatják a MÁV működésének sebezhetőségét. A technikai hibák, az emberi mulasztások és a váratlan események (pl. kábelvágás, gázolás) mind arra utalnak, hogy a vasúthálózat korszerűsítése elengedhetetlen. Az ilyen incidensek nemcsak az utasok kényelmét, hanem biztonságát is veszélyeztethetik. A megoldás részben a megelőző karbantartásban, részben a modern technológia bevezetésében rejlik, amelyekkel az ilyen helyzetek számát és súlyosságát jelentősen csökkenteni lehetne.