A magyar vasút helyzete hosszú évek óta kritikus, mégis a kormány inkább sikereit hangoztatja, mintsem valódi megoldásokkal szolgálna. Komjáthi Imre, az MSZP elnöke szerint elengedhetetlen, hogy érdemi lépések történjenek az összeomlás szélére került vasúti közlekedés megmentéséért.
A kormány azt állítja, hogy 2010 óta 1200 kilométernyi vasúti pályát újítottak fel, 2025-re pedig további 500 kilométernyi vágány fejlesztését tervezik. Az MSZP elnöke szerint azonban ezek az adatok megtévesztőek, mivel a kormány sikernek tünteti fel az előző szocialista kormányok által elkezdett projektek befejezését is.
Ellentmondásos ígéretek és valóság
Komjáthi hangsúlyozta, hogy a Fidesz kormány 2010 után vasúspárti retorikát folytatott, ugyanakkor az elmúlt évtizedben számos mellékvonalat zártak be, miközben az új vasúti járművek beszerzését gyakorlatilag blokkolták. Lázár János miniszterét is felelősségre vonták, aki elismerte, hogy a 9000 kilométeres hazai vasúti pályából 6000 kilométeren zajlik személyszállítás, de ennek is több mint felén sebességkorlátozás van érvényben. Ez egyértelműen jelzi a rendszerszintű elmaradottságot.
Romló infrastruktúra és elöregedett járműpark
A vasúti infrastruktúra és a járműpark állapota az elmúlt évtizedekben folyamatosan romlott. A modernizációra szánt források messze nem bizonyultak elegendőnek ahhoz, hogy a rendszer megfeleljen a növekvő igényeknek. Ennek következményeként a közszolgáltatás minősége jelentősen csökkent, ami sok utast az autós közlekedés felé terelt.
Felújítás helyett bezárás
A mellékvonalak bezárása különösen érzékeny téma. Ezek a vonalak sok helyen az egyetlen közlekedési lehetőséget jelentik, különösen a vidéki térségekben. Bezárásuk nemcsak a helyi lakosokat súnytotta, hanem a közlekedési hálózat integritását is gyengítette.
Az MSZP megoldásokat követel
Komjáthi Imre szerint a kormánynak ideje lenne felhagynia a hamis sikerpropagandával, és helyette valódi megoldásokat kellene keresnie. Az MSZP azt követeli, hogy átfogó vasútfejlesztési program induljon, amely magában foglalja a pályák átfogó felújítását, a járműpark korszerűsítését, valamint a mellékvonalak újranyitását.
„Itt az ideje, hogy a kormány ne csak ígérjen, hanem valós lépéseket tegyen a magyar vasút jövőjéért!” – zárta nyilatkozatát Komjáthi Imre.