Vitézy Dávid fővárosi képviselő éles kritikával illette azt a módosító javaslatot, amelyet nemrég nyújtottak be a Parlamenthez, és amely már kedden szavazásra is kerül. A tervezet szerint 99 évre adnák bérbe a főváros nagyobb pályaudvarait és azok környezetét magánbefektetők számára. A MÁV és Lázár János építési és közlekedési miniszter által támogatott javaslat szerint az állami tulajdon mindössze 10 százalékban maradna meg az érintett projektcégekben, ami Vitézy szerint „szimbolikusnak is alig nevezhető”, miközben Lázár azt nyilatkozta nem rég, hogy a pályaudvarok állami tulajdonba maradnak.
„A legszebb, hogy még Lázárék vannak megsértődve, amikor ezt az ingatlanpanamát rablóprivatizációnak neveztem” – fogalmazott Vitézy a Facebook-oldalán.
A Fővárosi Közgyűléshez fordult Vitézy
Vitézy Dávid szerint mindent meg kell tenni, hogy megállítsák a pályaudvarok „elkótyavetyélését”. A képviselő ezért a Fővárosi Közgyűlés döntését kérte az ügyben: javasolta, hogy a testület éljen a felterjesztési jogával, és kezdeményezze a pályázatok visszavonását. Emellett azt is javasolja, hogy rögzítsék: a főváros ne adjon ki semmilyen hozzájárulást azokhoz a magánberuházásokhoz, amelyek ezekre a pályázatokra alapoznának.
Soproni Tamás, a VI. kerület momentumos polgármestere korábban szintén felhívta a figyelmet a tervezetre, amely szerinte veszélyezteti a Nyugati pályaudvar környéki Podmaniczky park kialakítását. „Ez az ingatlanok magánkézbe juttatásával ellehetetlenítené Budapest egyik legjelentősebb közparkfejlesztését” – mondta Soproni.
Lázár János érvelése: felújítás és állami vagyonfejlesztés
Lázár János korábban élesen visszautasította, hogy itt privatizációról van szó, akkor még azt mondta, hogy csak vagyonkezelésbe adják az érintett területeket a fejlesztés érdekében. Most egy benyújtott módosító szerint ez nem így lesz, csupán 10 százalék állami tulajdon maradna meg.
A minisztérium korábbi közlése szerint a pályázat kizárólag az állomásépületekre vonatkozik, és a vasútüzemtől elkülönülten működnének a kereskedelmi célú egységek. Állításuk szerint a Nyugati pályaudvar körüli zöldterületeket nem építenék be, csupán karbantartanák vagy fejlesztenék.
„Évszázados ingatlanpanama készül”
Vitézy Dávid szerint azonban a valós helyzet más: szerinte a módosító javaslat a Nyugati, a Déli, a Keleti és a Kelenföldi pályaudvarokat egyaránt érinti, és „egy hétoldalas pályázati kiírással adnák ki 99 évre ezeket a stratégiai fontosságú területeket”. A képviselő nevetségesnek tartja Lázár azon érvelését, hogy a projektek 2124-ig tartó időhorizontja az állami vagyon gyarapodását szolgálja, hiszen addigra az érintettek közül már senki sem él majd, hogy számon kérhesse az eredményeket.
Vitézy és a kormány között heves vita bontakozott ki a pályaudvarok jövőjéről, amely nem csupán az állami és magánszektor közötti egyensúlyról szól, hanem Budapest egyik legnagyobb fejlesztési lehetőségéről és a közvagyon hosszú távú sorsáról is.
Az ügy jelenlegi állása szerint a Parlament hamarosan szavaz a módosító javaslatról, amely, ha elfogadásra kerül, radikálisan átalakíthatja a főváros vasúti közlekedési csomópontjainak működését és tulajdonviszonyait.