Bár Románia schengeni övezethez való csatlakozásával elviekben szabaddá vált a Magyarország és Románia közötti határátkelés, a gyakorlatban a nemzetközi vonatok menetrendje nem követte az új helyzetet. A Közlekedő Tömeg közösségi oldalán közzétett bejegyzése szerint a vonatok továbbra is feleslegesen időznek a határállomásokon, mintegy 40 percet vesztegetve az utasok idejéből, teljesen indokolatlanul.
Az egyesület élesen bírálta az Építési és Közlekedési Minisztériumot, amelyet azzal szembesített, hogy elmulasztotta a szükséges előkészületeket a vasúti menetrendek módosításához. „Az államhatár megnyitása évek óta tervezett lépés volt. Megfelelő előkészítés esetén az új vasúti menetrend egy tollvonással életbe léptethető lett volna” – írják, kiemelve, hogy a minisztérium mulasztása a vasúti közlekedést kiszolgáló szervezetek hatékony együttműködésének hiányát is tükrözi.
Felesleges veszteglés a határon
A Közlekedő Tömeg szerint az elmaradás nem pusztán technikai akadályoknak tudható be, hiszen például a Püspökladány – Nagyvárad vonal esetében sem található olyan konkrét menetrendi vagy kapacitásbeli akadály, amely indokolná az indokolatlan várakozást. Annak ellenére, hogy a magyar határtól mindössze 25 percre fekvő Nagyváradot gyorsan és kényelmesen el lehetne érni, a határon töltött idő miatt az utazási idő több mint egy órára nő.
Elmaradt előkészítés, elvesztegetett lehetőségek
Az egyesület rámutat, hogy a schengeni csatlakozás nem meglepetésként érkezett. Az átállás előre tervezett volt, ennek ellenére a változtatások végrehajtása elmaradt. A problémát különösen fájónak tartják a határ menti térségek esetében, ahol már régóta komoly igény mutatkozik a közlekedési kapcsolatok helyreállítására.
„Mélységesen sajnálatos, hogy a magyar kormány még olyan alapvető közfeladatok ellátására is alkalmatlannak bizonyult, mint a meglévő szolgáltatások menetrendjének igazítása. Ez a mulasztás ismét hátrányos helyzetbe hozza a határ menti területeket, és tovább nehezíti a határ két oldalán élő közösségek természetes kapcsolatait” – zárja gondolatait a Közlekedő Tömeg.
Tanulságok és lehetséges lépések
A Közlekedő Tömeg bejegyzése felveti a kérdést, miként lehetne hatékonyabbá tenni az ilyen átmeneti időszakokat, különösen olyan projektek esetében, amelyek nemzetközi koordinációt és több szereplő közötti egyeztetést igényelnek. A vasúti személyszállítás korszerűsítése és a határok valódi megnyitása a modern közlekedési igényekhez igazítva fontos lépés lehetne mind a határ menti térségek gazdasági fejlődése, mind a helyi közösségek életminőségének javítása érdekében.