Hónapokon belül jelentős változások léphetnek életbe a KRESZ-ben, amelyek az autósokat, motorosokat és a közlekedés minden résztvevőjét érintik majd. A hegylakok.hu összegyűjtötte, hogy milyen új szabályokra számíthatunk, és ezek hogyan befolyásolhatják a mindennapi közlekedést.
Új lehetőség motorozóknak
Az egyik legérdekesebb változás, hogy B-kategóriás jogosítvánnyal is lehet majd automatikus váltós, legfeljebb 15 lóerős A1-es rendszámos motorkerékpárt vezetni. Ez különösen azoknak kedvez, akik szeretnének gyorsabban és környezetbarát módon közlekedni, hiszen a motorral való ingázás csökkenti a dugók idejét és a károsanyag-kibocsátást.
Követési távolság és egyéb biztonsági előírások
Az új szabályozás lehetőséget teremt a túl kis követési távolság miatti büntetések bevezetésére. Ez a gyakorlat már sok nyugat-európai országban érvényben van, és célja a balesetek csökkentése. Ezenkívül nevesíteni fogják az egykerekezést és a driftelést, amelyeket eddig is büntettek, de most konkrétan a szabálysértések közé kerülnek.
Sebességhatár-emelés és irányjelzés szigorítása
Továbbá várható, hogy lakott területen kívül a 3,5 tonna feletti járművek és buszok maximális sebessége 90 km/órára nő. Az autópályákon is emelkedhetnek a sebességhatárok, bizonyos szakaszokon akár 140-150 km/órára.
Az irányjelzés szigorúbb szabályozást kap: legalább két másodperccel a művelet megkezdése előtt kell majd indexelni, ha a helyzet ezt fizikailag lehetővé teszi. Ezzel szeretnék visszaszorítani azt a gyakorlatot, hogy a sofőrök csak közvetlenül kanyarodás közben jeleznek.
Vészvillogó és biztonsági sávok
Újdonság, hogy a vészvillogót balesetmegelőzés céljából „adhatóként” szabályozzák, például hirtelen megállásoknál. Bevezetik továbbá a „védelmi sáv” fogalmát, amely a sérülékeny közlekedők – például gyalogosok és kerékpárosok – védelmét szolgálja.
Gyermekek és idősek védelme
A gyermekbiztonság szintén hangsúlyosabb szerepet kap. A 14 év alatti gyerekek övhasználatáért a járművezető vagy egy kísérő lesz felelős. A 3 év alatti gyermekeket lakott területen kívül autóbuszon csak ülve szállíthatják kísérőik.
Az idősebb sofőrök számára egy figyelmeztető matrica bevezetését is tervezik, amely önkéntes alapon segíthet másoknak megérteni a lassabb haladás okait.
Egyéb módosítások
Kivilágítás: Kötelezővé válik a távolsági fényszóró használata lakott területen kívül korlátozott látási viszonyok között.
Cipzár elv: Szabályozni fogják az eddig is működő gyakorlatot a sávok egyesítésekor.
Parkolás: A „várakozás” kifejezés helyett az egyszerűbb „parkolás” kifejezést használja majd a jogszabály.
Leállósáv: Új elnevezést kaphat, amely jobban tükrözi a tényleges funkcióját.
Az új KRESZ-szabályok a biztonságosabb és gördülékenyebb közlekedést célozzák, miközben modern igényekhez igazodnak. Az ősz folyamán érdemes lesz figyelni a részletekre, hiszen a módosítások betartásának elmulasztása komoly bírságokat vonhat maga után.