A MÁV nemrég tette közzé legfrissebb havi riportját, amely szerint 2024 decemberében 10-ből 8 vonat pontosan közlekedett. Ez látszólag komoly javulás a korábbi hónapokhoz képest, de a háttérben egy egészen pofátlan trükk áll: a vasúttársaság egyszerűen meghosszabbította a menetrendben szereplő menetidőket, így csökkentve a késés statisztikai valószínűségét.
Átlagosabb késések, meghosszabbított idők
A MÁV közleményében elismerte, hogy a menetrendi módosítások kulcsszerepet játszottak a „javulásban.” Néhol néhány perccel növelték meg a menetidőket, hogy a csatlakozásokat biztosítani tudják és a késések kevésbé tűnjenek súlyosnak. Ez a gyakorlat lehetővé teszi, hogy a vonatok pontossági statisztikái jobban mutassanak, noha a valóságban az utasok még mindig hosszabb időt töltenek utazással.
Mi történt decemberben?
A MÁV szerint az év végén a szezonális okok és célzott infrastruktúra-fejlesztések is hozzájárultak a pontosság növekedéséhez. Példaként említették a Keleti pályaudvar váltókörzetének felújítását, amely fontos előrelépés, ám nem oldotta meg a teljes vasúti hálózat problémáit.
Eközben a Székesfehérvár–Szombathely vonalon a talaj- és rétegvíz problémái miatt pótlóbuszokkal kellett biztosítani a közlekedést, ami szintén beleszámított a menetrendszerűség javulásába. Az ilyen ideiglenes megoldások persze átmeneti „eredményekkel” szolgálhatnak, de valójában nem tükrözik a rendszer hosszú távú fenntarthatóságát.
2024: A MÁV egyik legrosszabb éve
Az elmúlt év folyamán számos botrány és üzemzavar tették emlékezetessé a vasúttársaság működését. Előfordult, hogy a vonatok menet közben kifogytak az üzemanyagból, mozdonyok kisiklottak, nyitott ajtóval robogtak InterCity-k, és a Keleti pályaudvar frissen felújított üvegfödémje is megrepedt. A mozdonyvezetők munkaideje közepén lejárt, utasok várakoztak órákat a továbbutazásra – ezek csak a legsúlyosabb esetek.
Mindezek tükrében az, hogy a statisztikák szerint „javuló” pontosságról beszél a vasúttársaság, leginkább kozmetikázásnak tűnik. A hosszabb menetidők kijelölése nem oldja meg a valós problémát: a műszaki hibák, késések és szervezetlenség továbbra is napi szinten megnehezítik az utazók életét.
Valós megoldások helyett kirakatpolitika
A MÁV pontossági statisztikáinak „javulása” tehát inkább a menetrendek „korrigálásának” köszönhető, nem pedig a tényleges működés javulásának. A kormány által hangoztatott infrastruktúra-fejlesztések és beruházások mellett az utasok egyelőre nem tapasztalják az ígért fejlődést.
Az utazóknak az eddiginél sokkal transzparensebb és utasbarátabb megoldásokra lenne szüksége, nem pedig arra, hogy statisztikailag szépítsenek egy egyre súlyosabb helyzetet. A kérdés most az: vajon meddig lehet fenntartani ezt a látszatpolitikát, mielőtt az utasok türelme végképp elfogy?