Veszélybe került az Index szerkesztőségének függetlensége, és a következő napokban nagy változások lehetnek az újság működésében. 

Az elmúlt hetekben olyan folyamatok indultak el a lap környékén, amik a szerkesztőség több vezetője szerint is aggodalomra adtak okot, és súlyosan veszélybe sodorták a lap szabad működését.

Vasárnap estére az aggodalom olyan méretűre duzzadt, hogy a főszerkesztő Dull Szabolcs a lap függetlenségének szintjét mutató szadadindex.eu oldalon is jelzést adott. E szerint a szerkesztőség úgy látja, hogy a lap független működése nem biztosított.

Ezzel egyidőben megjelent egy közlemény az Index.hu-n, amit a lap legtöbb újságírója aláírt. Dull ebben arról ír, hogy veszélyben van az újság:

„Kívülről olyan befolyás ért minket, amelynek vége a szerkesztőség megszűnése lehet. Aggódunk, hogy egy csapásra, egy szervezeti váltással elvesznek azok az értékek is, amelyek miatt ma az Index az ország legnagyobb és legolvasottabb lapja lett. (…)  Nem vagyunk biztosak abban, hogy sokáig tudunk ilyen lapot csinálni, és mivel hiszünk a nyilvánosságban, úgy gondoljuk, hogy erről önöknek, nektek, olvasóinknak is tudni kell. A következő napokban eldől az Index sorsa. Beszámolunk a fejleményekről itt, az Indexen és a Facebookon, ameddig tudunk. Ameddig lehet. Ameddig szabad.”

A folyamat, amelyről vasárnap délután a 24.hu is beszámolt, néhány hete indult el, amikor a lap életében tanácsadóként feltűnt Gerényi Gábor. Gerényi nagymúltú lapmenedzserként ismert az online piacon, jelen volt az Index alapítása környékén is, aztán olyan zajos sikerek tapadtak a nevéhez, mint a Legyél Te Magyarország NetMiniszterelnöke! elnevezésű online szakmai kampányverseny, a mandiner.hu vagy újabban az azonnali.hu.

Gerényi feltűnése azért is volt baljós jel, mert ő ismerten annak a Vaszily Miklósnak a barátja, aki a néhány hónapja vette át az Index hirdetéseit és üzleti ügyeit kezelő Indamedia-cégcsoport vezetését. Vaszily Miklós pedig Mészáros Lőrinc elsőszámú médiaembere, aki az MTVA-t, majd Echo TV-t igazgatta sokáig, korábban kulcsszerepet játszott az Origo átfazonírozása során is, és jelenleg is vezeti a TV2 igazgatóságát.

Gerényi csütörtökön ismertetett egy koncepciót az Index.hu igazgatósági ülésen. A koncepció lényege az, hogy a válság miatt keletkezett bevételi kiesések kompenzálása érdekében ki kell szervezni az egyes rovatokat a szerkesztőségből külső cégekbe.

A koncepció alapján az Index gyakorlatilag egy címlapszerkesztő maradna, amely beszállítóktól rendel médiatartalmakat. Nem meglepő, hogy a szerkesztőséget vezető Dull Szabolcs oldaláról az elképzelés heves ellenkezést váltott ki, hiszen ez a szerkesztőség önállóságának felszámolásával volna egyenlő. Olyat legalábbis nem látott még a magyar sajtó, hogy a főszerkesztő a Sportrovat Bt.-től vagy a Kultúrarovat Kft.-tő rendel külön anyagokat.

Az ülésen értesüléseink szerint részt vett Bodolai László, az Index.hu szerkesztőségét felügyelő alapítvány kuratóriumának elnöke, Pusztay András vezérigazgató, Andacs Botond gazdasági igazgató, Ziegler Gábor, a lap hirdetéseit kezelő Indamedia társtulajdonosa, és Dull Szabolcs főszerkesztő. A jelenlévők megszavazták, hogy a lap életébe nyolc év után, gyakorlatilag a semmiből visszatérő Gerényi tervét vizsgálja meg az igazgatóság.

Ez a döntés azt jelzi, hogy Vaszily már nem csak a cég hirdetéseit és pénzügyeit menedzselő Indamedia kft.-ben megkerülhetetlen, hanem a szerkesztőséget működtető cégben, az Index.hu Zrt.-ben is. Nem csoda, ha ez az igazgatósági döntést már a szerkesztőség sem hagyta szó nélkül.

(Rá utalhatott az Index közleménye, amiben többek közt szerepel az is, hogy az újságírók olyan lapot akarnak csinálni továbbra is, amelyben nem politikusok, kormányzati kijáróemberek vagy gazdasági szereplők mondják meg, milyen cikket kell kirakni vagy levenni, és amelynél „nem a tanácsadóként feltűnő, kétes hírű politikai kavarók határozzák meg, hogy a szerkesztőség hogyan és milyen felállásban dolgozzon”.)

Gerényire a történetben többen is politikai összekötőként tekintenek, és úgy emlegetik, mint aki kapcsolatban állhat a kormány legfelső köreivel. A tanácsadó több érintett szerint is megpróbálja azt a szerepet felvenni, mint aki az utolsó lehetséges kiutat kínálja a lapnak a hatalom totális megsemmisítési szándékával szemben.

Első körben egy egykori KDNP-s figura, Oltyán József kezébe adták a formális irányítást, Vaszily Miklós tavaszi érkezése aztán ennek a folyamatnak a tetőzése volt. Az ő érkezése egyértelmű és nyílt üzenet volt a szerkesztőség irányába is, hogy a hatalom házon belül van.

Az elmúlt három évben a szerkesztőség pro forma a pénzügyeket intéző Indamediától függetlenül működött: egy alapítvány a tulajdonosa a társaságnak, amelyet kuratórium felügyel. Ez a konstrukció – amelyről két éve részletesen írtunk –  sokáig biztosította a lap szerkesztőségének függetlenségét. Az viszont, hogy az igazgatóságban már egy politikai megbízást teljesítő, külsős tanácsadó át tudott erőltetni egy teljes strukturális átalakítást jelentő változtatást, azt mutatja, hogy a hatalom szándéka már átütötte ezt a falat is.

Vaszily cége működteti a divany.hu, a totalcar.hu, a napi.hu és a port.hu oldalakat is, továbbá hozzájuk tartozik az index.hu hirdetési felületeit kizárólagosan értékesítő Indamedia Sales Kft., az egykori CEMP Sales House Kft. is.

 

Köszönjük, ha megosztod a posztjainkat! Az igazság terjedjen, ne a Habony-propaganda!

HÍRHUGÓ – A VALÓDI ELLENZÉKI HANG

Ne maradj le a Hírhugó híreiről! Nyomj egy tetsziket és kövess minket Facebookon!

 

 

 

Lemarad a valódi ellenzéki hírekről? Iratkozzon fel a hírküldőnkre, kezdésnek kattintson ide Facebook üzenetküldéshez, majd kövesse az utasításokat (ha vannak). A felugró chat ablakban ha alul megjelenik az "Indítás" gomb megnyomása után írja be, hogy "szia" és küldje el nekünk. (épp, úgy ahogy Facebookon valakire ráír).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here