Segítsd a munkánkat egy Facebook megosztással! Megosztáshoz katints az alábbi Facebook emblémára:

A fővárosi Fidesz bár csúnyán leszerepelt, elhibázott döntéseinek következményeit mai napig nyögi Budapest. Most kiderült, hogy hiába járhatna a fővárosnak vissza 14 milliárd az orosz metrókocsi tengeröböl, trükkel nem mükődik együtt az orosz fél.

Nagyon kellene a BKV-nak az orosz metrókocsikat gyártó cégtől a 14 milliárd forintra rúgó kötbér, ám az orosz fél semmit sem tett még az ügyben, hiába indult el a per ellenük már három éve. Az Orbán-kormány sem sokat segít.

A Népszava cikke szerint több mint három éve nem veszi át a periratokat az orosz metrókocsikat gyártó Metrowagonmash, emiatt az amúgy is forráshiánnyal küzdő BKV nem juthat a pénzéhez a kötbérből – pedig 14 milliárd forintról van szó.

A lap emlékeztetet rá cikkében, hogy a BKV 2019 februárjában indított pert a 3-as metró vonalán közlekedő metrókocsik korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkori áron: kb. 69 milliárd forint) vállalkozó orosz cég ellen. Eddigre már jócskán dagadt a botrány, mivel a szerelvényeket egyes vélekedések szerint nem felújították, hanem silány minőségben újragyártották az orosz cégnél, akik aztán azóta sem mozdították meg magukat a per kapcsán – sőt, a periratokat sem vették át 2019 óta.

Az ügy dokumentumait 2019. április 15-én továbbította az Igazságügyi Minisztérium Nemzetközi Magánjogi Főosztálya az orosz hatóságoknak, de azóta sem jutottak messzebb.

„Az elmúlt fél évben a bíróság a keresetlevél és mellékleteinek kézbesítésével kapcsolatban két eltérő tartalmú választ kapott az alperestől, amelyből nem állapítható meg a szabályszerű kézbesítés megtörténte, ezért a bíróságnak ismételten meg kell kísérelnie a keresetlevél és nagy számú mellékleteinek kézbesítését”
– válaszolta a lap megkeresésére a Fővárosi Törvényszék sajtóosztálya.

A cikk szerint a pert most újrakezdik az elejétől, a BKV idén tavasszal 35 millió euróra rúgó, 400 forintos árfolyamon számolva 14 milliárd forintos követelést jelzett, de ez a Népszava szerint gyakorlatilag behajthatatlan, viszont a fővárosi közlekedési cégnek nagyon is szüksége lenne erre a pénzre.

„A közösségi közlekedés működtetésére 21 milliárddal több kell az üzemanyag és a villamos energia árak emelkedése miatt. Erre a főváros 14 milliárd forintos állami támogatást kért, de egyelőre választ sem kaptak az Orbán-kabinettől. Ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél”
– jelentette ki Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.

A lap szerint a BKV helyzetét súlyosbítja, hogy a beszállítók egymást érően mondják fel a szerződéseket, mert a közlekedési cég nem tudja megfizetni a jelentősen megemelt árakat.

Az Orbán-kormányt azonban ez nem nagyon érdekli – állítja a Népszava, és a következő érveket hozza fel ennek alátámasztására:

„A Fővárosi Törvényszék korábbi közölése szerint a keresetlevél benyújtásával a per ugyan megkezdődött, de tárgyalást csak a keresetlevél kézbesítése után, az alperes írásbeli ellenkérelmétől függően lehet tartani. Csakhogy ehhez szükség lenne a szabályszerű kézbesítésre. Az orosz fél viszont egyszerűen nem veszi át az iratokat. A kézbesítési határidőre pedig a magyar bíróságnak nincs ráhatása. A kézbesítési akadály elhárítása ugyanis a magyar Igazságügyi Minisztérium feladata lenne.

A tárcát is megkerestük az ügyben, de lapzártánkig nem válaszoltak kérdéseinkre, amelyben arra voltunk kíváncsiak, hogy mit tettek eddig a periratok sikeres kézbesítése, a per elindíthatósága érdekében.”

A lap szerint a BKV sem erőlteti annyira a dolgot, Bolla Tibor, a cég vezérigazgatója egy korábbi háttérbeszélgetésen arról beszélt, hogy a BKV nem készül szerződésbontásra a Metrowagonmashsal, mert a vételárat már kifizették, csak veszítenének ezzel.

A cikk végén olvasható, az orosz metrókocsik ügyét már a kezdetektől magas szinten intézte a Fidesz-kormány, Szijjártó Péter külügyminiszter utazott ki anno elintézni a dolgokat, mikor még ki sem írták a tendert a felújításra. A szerződéskötés idején az orosz céget egy magyar fideszes háttérember ügyvédje képviselte a lap szerint.

A „Metrowagonmash (MWM) európai piacon korszerűtlennek számító járművei amúgy labdába sem rúghattak volna, ha a közbeszerzést új szerelvényekre írják ki, de ezt a kormány megtiltotta az előző, Tarlós István vezette fővárosnak.”

Ehhez képest a lap szerint az MWM nem a kiküldött szerelvényeket újította fel, hanem újakat gyártott, ám azok minősége sok kívánnivalót hagyott maga után. A 2019-es önkormányzati választás után felálló új városvezetés (élén Karácsony Gergely főpolgármesterrel) utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel az orosz metrókocsik ügyében.

 


Segítsd a munkánkat egy Facebook megosztással! Megosztáshoz katints az alábbi Facebook emblémára:
 

Mondja el véleményét a hírről, itt a komment szekcióban

HÍRHUGÓ - A VALÓDI ELLENZÉKI HANG

Ne maradj le a Hírhugó híreiről! Nyomj egy tetsziket és kövess minket Facebookon!

 
 

Mondja el véleményét a hírről:

 

HÍRHUGÓ - A VALÓDI ELLENZÉKI HANG

Ne maradj le a Hírhugó híreiről! Nyomj egy tetsziket és kövess minket Facebookon!

Olvassa el ezeket is: