Vitézy Dávid, a Fideszhez közeli közlekedési szakember Kijevben járt és Facebookon beszámolt arról, hogy mit tapasztalt az ukrán fővárosban. Nagy megdöbbenés, hogy van amiben Budapestet lekörözi a nem épp gazdag ország fővárosa. Íme: 

Érdekes volt a hétvégén Kijevben járni. Az ukrán fővárosban egyszerre vannak jelen a még felújítatlan szovjet metrószerelvények 1972-ből, az ősöreg Tátra-villamosok a jegyárusító kallernénivel és az elmaradhatatlan marsrutkák is.(mondjuk, eddig majdnem Budapest- a szerk.)

Ugyanakkor a buszok és trolik szinte kivétel nélkül alacsonypadlósak (legalábbis amit láttam) és zártpályás, az autókat simán lehagyó gyorsvillamos-vonalak is működnek alacsonypadlós Pesa-villamosokkal.

Amit budapesti szemmel különösen nehéz volt látni: a metró és a gyorsvillamosok kapurendszere érintésmentes bankkártyákat is elfogad, a saját magyar hitelkártyámmal külön jegyvásárlás nélkül tudtam utazni és belépni a metróba, ahogy Londonban vagy Chicagóban.

A kijevi metró és a gyorsvillamosok utastájékoztatását lelkes civilek (Agents of Change – http://a3.kyiv.ua/) tervezték újra, a vonatok beltéri kijelzői, a térképek és egyéb tájékoztató elemek a világ bármely városában megállnák a helyüket, a metrón mindenütt angol tájékoztatás is van.

A tömegközlekedés mindmáig igen olcsó: egy jegy a metróra vagy a gyorsvillamosokra 8 hrivnya, azaz 80 forint.

A tömegközlekedés egyik fő konkurenciája az Uber: szinte bárhol, bármikor 1 percen belül érkezik autó, több ezren ubereznek Kijevben, a cég még a trolikon is hirdet. A sokszor persze 15 éves autókkal működő kijevi Uber kilométerdíja 45 forint – igen meglepő volt 1300 forintot fizetni egy fél órás reptéri fuvar után, miután a reptérre járó troli sajnos 20 perc után sem érkezett meg.

Kijev utcái nagyon autóközpontúak, civil mozgalmak már léteznek a kerékpározás népszerűsítése és kerékpársávok létesítése érdekében, de ez még igencsak gyerekcipőben jár.

A nagyobb csomópontokban zebrák sehol, a gyalogosok kényszerűen aluljárókat használnak (amik lényegesen tisztábbak és színvonalasabbak bármely budapestinél, megjegyzem), a forgalom és a közterületi parkolás szinte minden helyet elfoglal. Civil nyomásra egy-egy új zebra már látszik, szép lassan gondolom ott is megváltozik ez majd.

Azt már mi tesszük hozzá, hogy ahol ilyen jól szervezet és olcsó a tömegközlekedés, nyilván nehezebben tud elterjedni a kerékpáros kultúra. De azért egészen megdöbbentő, hogy a magyar főváros ilyen szinten le van maradva Kijevtől.

 

Köszönjük, ha megosztod a posztjainkat! Az igazság terjedjen, ne a Habony-propaganda!

HÍRHUGÓ – A VALÓDI ELLENZÉKI HANG

Ne maradj le a Hírhugó híreiről! Nyomj egy tetsziket és kövess minket Facebookon!

MEGOSZTÁS